Ubisoft® fortsätter integreringen av Tobii eyetracking med WATCH_DOGS® 2 och Steep®

Tobii Tech

Tobii, global ledare inom eyetracking och den välkända spelstudion Ubisoft® presenterade idag ett utökat samarbete för nya eyetracking-funktioner till PC-versionerna av WATCH_DOGS® 2 och Steep®. Titlarna ger spelarna en fördjupad upplevelse på ett allt större antal enheter som passar många olika spelarpreferenser. Tillgänglig hårdvara med Tobii eyetracking inkluderar tillbehör: Tobii EyeX, Tobii Eye Tracker 4C och SteelSeries Sentry, bärbara speldatorer: Alienware 17, Predator 21X och MSI GT72, och skärmar: Predator Z271T, XB251HQT och XB271HUT.

– Vi letar alltid efter nya sätt att förbättra användarupplevelsen och ge uttryck för våra spelares fantasi. Med integrering av eyetracking till de efterlängtade titlarna ger vi våra PC-spelare en chans att uppleva en ny, mycket lovande speldynamik, säger Geoffroy Sardin, Senior VP Sales & Marketing, Ubisoft EMEA.

I WATCH_DOGS® 2 kan spelarna använda olika funktioner för ”Natural Targeting” som gör karaktärernas interaktion mer naturlig. Spelarna kan till exempel låta karaktären springa i en riktning med hjälp av musen, tangentbordet eller kontrollen och samtidigt låsa upp objekt i en annan riktning för att aktivera dem. Att åka skidor i bergsterräng blir mycket häftigare och mer trovärdigt med eyetracking i Steep®. Med funktioner som ”Extended View” och ”Clean UI” får spelare uppleva mer av miljöerna med färre störande element.

– Vi är mycket glada att kunna lägga till två ytterligare AAA-titlar till vår portfölj och ge spelare fler möjligheter att ta del av fördjupade eyetracking-upplevelser. Spel som WATCH_DOGS® 2 och Steep® är bra exempel på den intuitiva känslan från eyetracking och visar också att tekniken kan appliceras på många genrer, säger Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii Tech.

Tobii Eye Tracker 4C, som börjar levereras i november och kan förbeställas för 149 USD, kommer att vara kompatibel med båda spelen. Den nya enheten förbättrar spelupplevelsen i över 40 spel tack vare uppdaterad eyetracking-teknik och nya egenskaper för huvudrörelser (för närvarande i betastadiet).

Se den uppdaterade portföljen med spel och enheter med Tobii Eye Tracking på www.tobiigaming.com.

Eyetracking-funktioner i WATCH_DOGS® 2 och Steep®

WATCH_DOGS® 2 (tillgängligt för PC den 29 november 2016) – Förutom det naturliga och intuitiva sättet att interagera med miljön, låter spelets eyetracking-funktioner spelarna sikta med vapen samtidigt som de låser upp eller interagerar med ett föremål. Eyetracking skapar också nya möjligheter att sikta, ta skydd och skjuta för de som spelar med handkontroll. Funktionen ”Extended View” låter spelarna hålla ett öga på motståndare, följa deras rörelser eller lättare sikta under en jakt. Fler eyetracking-funktioner för WATCH_DOGS® 2 kommer att presenteras när spelet släpps. Spelare som köper Alienware 17 med integrerad Tobii Eye Tracking får med WATCH_DOGS® 2 gratis.

Steep® (tillgängligt den 2 december 2016) – Spelupplevelsen i Steep® använder eyetracking-funktioner som ”Extended View”, ”Free View” och ”Clean UI” för att utöka kamerans vy utan att förlora orienteringen över spelaren/karaktären. För första gången förbättras även funktionen ”Extended View” med en ny huvudrörelsefunktion på Tobii Eye Tracker 4C samt Alienware 17 och Acer Predator-enheter. Funktionen ”Mountain View” spelar en viktig roll i Steep® och gör det möjligt för spelaren att samla information från omgivningen, leta efter uppdrag och planera framåt. De blickaktiverade interaktionerna i läget ”Mountain View” fokuserar på navigering, särskilt in- och utzoomning i miljön.

Stephan Floyd, Marketing Manager, Tobii Tech
Stephan Floyd
Head of Content, PR and Brand at Tobii Tech

stephan.floyd@tobii.com
+1 781 223 2005

Tobii är världsledande inom eyetracking. Tobiis vision är en värld där all teknologi fungerar i total harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii är uppdelat i tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialdesignade datorer som kontrolleras med ögonrörelser eller pekskärmar, att användas av personer med funktionshinder på grund av ryggmärgsskador, CP, ALS eller andra medicinska tillstånd. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-utrustning och tjänster som används varje dag av över 3 000 företag och 2 000 forskningsinstitut, inräknat världens 50 mest framstående universitet. Tobii Tech vidareutvecklar Tobiis teknologi för nya volymmarknader som datorspel, persondatorer, virtual reality och fordon. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har över 700 anställda. För mer information, se www.tobii.com.

Om Ubisoft
Ubisoft är en ledare spelutvecklare och distributör av interaktiv underhållning och tjänster, med en rik portfölj av världsberömda varumärken, bland annat Assassin’s Creed, Just Dance, Tom Clancys dataspelsserie, Rayman, Far Cry och Watch Dogs. Teamet i hela Ubisofts världsomspännande nätverk av studior och kontor arbetar för att leverera unika och minnesvärda spelupplevelser på alla populära plattformar, som spelkonsoler, telefoner, surfplattor och datorer. För räkenskapsåret 2014–15 hade Ubisoft en omsättning på 1 464 miljoner euro. För att läsa mer, besök www.ubisoftgroup.com.

©2016 Ubisoft Entertainment. Alla rättigheter förbehålls. Watch Dogs, Ubisoft och Ubisofts logotyp är varumärkesskyddade av Ubisoft Entertainment i USA och/eller andra länder.