Tobii gaze-applikation vinner Microsoft Awards

Tobii Dynavox

Tobii Technology, världsledande inom eyetracking och blickstyrning, har vunnit Microsoft Awards 2012 i kategorin för Windows-applikationer med Tobii Gaze Selection, ett nytt verktyg för blickstyrning av Windows. Vinnarna i fyra kategorier presenterades på utvecklarkonferensen Microsoft Tech Days 2012 i Örebro den 25 april.

Den prisbelönta lösningen Tobii Gaze Selection är en del i mjukvaran Tobii Windows Control för blickstyrning av Windows. Tobiis ledande eyetracking-hårdvara, exempelvis Tobii PCEye, används i kombination med denna innovativa mjukvara baserad på Microsofts tekniska plattform. Lösningen har utvecklats specifikt för användare som på grund av handikapp, sjukdom eller skada inte kan använda mus eller tangentbord, och som därför är helt beroende av att kunna använda blicken för att kunna använda en dator.

– För personer som har drabbats av förlamning eller oförmåga att använda sina armar är möjligheten att kunna använda en dator av fundamental betydelse för rehabiliteringsprocessen, såväl fysiskt som mentalt. Blickstyrning hjälper dessa personer att snabbare återknyta kontakt sin omgivning och återfå viss självständighet efter en förlamningsskada, säger Henrik Eskilsson, VD för Tobii. Målet är att kunna hjälpa dessa personer att få en bättre livskvalitet.

Tobii Gaze Selection släpptes som intern beta i mars och responsen från testanvändare har varit övervägande positiv. Applikationen kommer att lanseras senare i år.

Microsoft Awards uppmärksammar teknologiska innovationer för professionella användare och konsumenter i kategorierna Client, Web, Phone and Cloud.