Stockholm – 9 mars 2015 – Tobii, världsledaren inom eye tracking, och EyeTech Digital Systems Inc., en innovatör inom hård- och mjukvara för eyetracking, meddelar gemensamt att de har ingått ett samarbete och royalty-baserat licensieringsavtal som ger Eyetech tillgång till Tobiis patenterade region-of-interest-teknologi.

Genom avtalet blir EyeTech den andra licenstagaren att få möjligheten att använda Tobiis patenterade region-of-interest-teknologi, vilken är en central del i modern eyetracking för att möta kraven på hög hastighet i bildbehandlingen och låg strömförbrukning.

− Tobii strävar efter bredare användning av eyetracking och genom licensiering kan vi öka antalet människor som känner till och får uppleva de unika fördelarna med eyetracking. Detta samarbete stärker Tobiis ledande immateriella position inom eyetracking och vi ser fram emot en nära relation med EyeTech och andra licenstagare, säger Henrik Eskilsson, Tobiis VD och koncernchef.

− Genom att licensiera region-of-interest-teknologin förbättrar EyeTech sitt erbjudande, i synnerhet inom områden som kräver en kombination av hög hastighet och stort rörelsefrihet hos användaren. Vi tror att avtalet kommer att gynna båda företagen och kan bana väg för ytterligare teknikutbyte, säger Robert Chappell, VD för EyeTech Digital Systems.

Tobiis region-of-interest-teknologi täcks av US patent 7.572.008 inlämnat 2003, liksom av ytterligare patent i andra länder. Tobii har gjort signifikanta innovationer inom eyetracking som bidrar till överlägsen prestanda, tillförlitlighet och precision i dess eyetracking-system. Företagets patentportfölj omfattar områden såsom sensorteknik, belysningsmetoder, dataöverföringsmekanismer och ögonstyrnings- och interaktionstekniker. Tobiis ledande eyetracking-teknologi används i flertalet branscher och produkter utvecklade av Tobii eller dess partner.

Om EyeTech Digital Systems

EyeTech Digital Systems grundades 1996 och utvecklar och säljer eyetracking-algoritmer, samt relaterad mjukvara och hårdvara. EyeTechs inbyggda eyetrackers används i kommunikationshjälpmedel, forskning och en rad olika integrationslösningar.

För mer information:

Sara Hyléen, Corporate Communications Director, tel: 070-916 16 41, e-post: sara.hyleen (@) tobii.com

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår vision är en värld där all teknik fungerar i total harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii har förändrat forskning inom många områden och möjliggör kommunikation för tusentals människor med särskilda behov. Vi fokuserar även på att förändra hur människor interagerar med teknik i datorer, spel och bilar. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och bedriver verksamhet inom tre divisioner: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av människor med särskilda behov på grund av ryggmärgsskada, CP, ALS eller annat medicinskt skäl. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-utrustning och tjänster som idag används av mer än 2000 företag och 1500 forskningsinstitutioner, däribland 49 av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech vidareutvecklar Tobiis teknologi för nya volymmarknader såsom datorspel, vanliga datorer och fordon. Tobii täcker världsmarknaden genom kontor i Sverige (huvudkontor), USA, Kina, Japan, Tyskland, Storbritannien och Norge, samt ett globalt nätverk av återförsäljare. Koncernen har nära 600 anställda och har uppvisat snabb årlig tillväxt sedan grundandet 2001. Läs mer på www.tobii.com.