Tobii och MSI bjuder tillsammans in utvecklare att skapa nästa stora eyetracking-spel

Tobii Tech

STOCKHOLM & TAIPEI – 2 juni 2015 – Tobii Tech, ett affärsområde inom Tobii, världsledaren inom eyetracking, och MSI, ett ledande varumärke inom speldatorer, tillkännager idag ett partnerskap som syftar till att accelerera utvecklingen av spel och spelprodukter med eyetracking. Ett första steg är en laptopprototyp med fullt ut integrerad eyetracking som kommer att visas av MSI på COMPUTEX Taipei, monter #L0617 den 2-6 juni.

Tobii och MSI har tecknat en avsiktsförklaring som anger ramarna för ett samarbete i syfte att stimulera ekosystemet kring utveckling av eyetracking i spel, samt att undersöka möjligheterna att få speldatorer med inbyggd eyetracking på marknaden.

– Denna konceptlaptop är bara början av ett omfattande samarbete med Tobii – ett samarbete som kommer att sträcka sig utanför hårdvaruprodukter till utvecklingen av spel och andra upplevelser med eyetracking, säger Eric Kuo, vice vd för MSI. Vi har sett hur eyetracking skapar en rikare och mer engagerande spelupplevelse och är fast förvissade att det kommer att ha en djupgående inverkan på framtiden för gaming.

Eyetracking anses kunna få stor påverkan på spel under de närmaste åren. Genom att skapa en djupare spelupplevelse och öka bandbredden mellan spelare och spel kan det leda till en ny era av mer realistiska och engagerande spel. Tobii har identifierat fyra viktiga tillämpningar i spel som förändrar både upplevelse och interaktionssätt: ”infinite screen” (som kan ses i Assassin s Creed Rogue), ”multidimensional movement”, ögonkontakt och anpassning av grafik och ljud. Läs mer om ”immersions” på Tobii EyeX Blog.

Konceptprototypen är den första av flera gemensamma projekt som parterna förväntar sig att göra under de kommande månaderna. Båda företagen är djupt engagerade i en bredare spridning av eyetracking i konsumenternas vardag. Genom samarbetet uppmuntrar de också andra tillverkare, leverantörer och spelutvecklare att vara med och bidra till utbyggnaden av ekosystemet kring eyetracking. Tobii och MSI uppmanar dem som är intresserade av att skapa nästa stora eyetracking-spel att utveckla med hjälp av Tobii EyeX Dev Kit.

– Vårt samarbete med MSI följer på våra tillkännagivanden av SteelSeries Sentry, Assassin’s Creed Rogue och theHunter: Primal och visar på kraften i eyetracking och den starka inverkan det har in spel, säger Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii Tech. Eyetracking inom spel är fortfarande i sin linda och vi investerar i teknik, partnerskap och ekosystemet för spelutveckling för att nå vårt långsiktiga mål att ta eyetracking till vanliga datorer. Detta partnerskap befäster denna trend.

Relaterad information:

Stephan Floyd, Marketing Manager, Tobii Tech (U.S.), +1-781-223-2005, email: Stephan.Floyd (@) tobii.com

Om Tobii Tech

Tobii Tech är ett affärsområde inom Tobii, världsledaren inom eyetracking. Tobii Tech fokuserar på att ta Tobiis ledande eyetracking-teknologi till volymmarknader och produkter som datorspel, datorer, virtual reality, fordon och medicinsk utrustning. Verksamhetens kunder integrerar Tobii eyetracking I sina produkter och säljer dem under eget varumärke.

Om MSI

MSI är ett världsledande varumärke inom datorspel vars mål är att bli det mest välansedda namnet inom spel och e-sports. Varumärket står för banbrytande design, strävan efter excellens och teknisk innovation och banbrytande utveckling inom branschen. Mer produktinformation finns på gaming.msi.com.